Szíjjal hajtott Monaco
2010.06.17. 16:24
Pici csapágy milliókért
Monaco V4, vagyis a világ első és mindezidáig egyetlen szíjhajtással készült karórája. Nézzük, mit akarhat tudni róla Szőke Nő. Az óratest kis szíjain 13 apró fog található, ezek helyettesítik a szokásos fogaskerék rendszert. Az automata szerkezet másik különlegessége a vertikálisan mozgó, 4,25 grammos, platina súly. Ez feszíti meg a rugóházakban lévő rugókat. A TAG Heuer órásai ezzel a körbe forgó, hagyományos rotort váltották ki. Szintén újítás a mechanikus szerkezeteknél megszokott - a súrlódások csökkentését szolgáló - rubin csapágykövek helyettesítése. E modell esetében - az autósportból véve az ötletet - aprócska gördülőcsapágyakat használtak. A legkisebb csapágy 2,2 mmátmérőjű, és 0,5 mm magas, a golyócskák pedig mindössze 0,25 mm átmérőjűek. Kész Lilliput. Biztosan jó tudni még, hogy az önfelhúzós karóra órateste a versenyautókból ismert V elrendezéssel foglalja magában a négy darab rugóházat. A rugóházak 15 fokos szögben megdőlnek, mint egy igazi versenygépnél. De mindez Szőke Nőt már teljesen hidegen hagyja, pusztán a férfiak kedvéért említjük. Ám hogy alligátor szíja van – az már valami! És most nézzük, mit tud ez a csoda? Mi
nek költött a TAG Heuer milliókat a fejlesztésre? Miért dolgoztak éveken át a koncepción, amikor eddig is elég jó óráik voltak – hogy szerényen fogalmazzunk. Olvasom, hogy a cég alelnöke, Stéphane Linder precízen strukturált választ tud adni az egyébként meglehetősen pimasz kérdésre. Előszöris szemrebbenés nélkül elismeri, hogy igen, látszólag valóban semmi értelme a dolognak, mert a Monaco fikarcnyival sem pontosabb va
gy jobb, mint a hagyományos órák. Sőt. Viszont: 1. Éveken át dolgozott rajta egy rakás fejlesztő, mérnök, órás, dizájner stb. – márpedig egy ilyen közös munkának eszméletlen csapaté
pítő ereje van. Hosszú időre célt adott egy közösségnek, és a sikert most mindenki a magáénak
tekint. 2. Jó, jó, hogy nem tudjuk, mire jó, de mégiscsak egy kis műszaki csoda a ketyere. Márpedig mint tudjuk, az ilyen újítások viszik előre a világot. 3. A V4 fejlesztésére valóban jó sok pénz elment. Na, de az utolsó fillérig meg is térült marketingben: erről a műszaki újdonságról beszélt ugyanis hetekig-hónapokig a sajtó és szakma... Úgy nézem, pimasz kérdés nem létezik. Svájcban nem.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.